Beszélnünk kell a The Room-ról.
Mi volt a legrosszabb film, amit életedben láttál? És most nem egy Adam Sandler vígjátékra gondolok, vagy egy robot orgiára, hanem ezekre az elfeledett hősökre, azokra a filmekre, amik annyira komolyan veszik önmagukat, hogy a rosszból zseniálisba fordulnak át, és végigröhögöd az egészet. Az, mikor az egész film egy örömünnep, gyönyörű gyűjteménye a rossz forgatókönyvírásnak és a túl komolyan vett szerepeknek, mikor minden pillanatban van valami nevetnivaló, ez a legjobb, amit egy rossz film adhat. Ugye klasszikus példa erre Ed Wood munkássága, különösen a Kilences terv a világűrből. Megvan a bája, amitől nem dobod ki a kukába. Az igazi B kategória.
Bár A Szoba 2003-as, szóval az azért nem egy nagy távolság az időben, de már kult státusz ért el. Kora miatt rosszságát nem lehet az idő távlatából érlelődő gagyiságra fogni. A rendezés botrányos, a főszereplő érthetetlenül beszél, a dialógus valami elképesztően nevetségesek, a történet totál logikátlanul van összerakva, a zöld háttér borzalom, a négy szexjelenet valami bődületesen kínos, és az egyik legjobb film, ami ebben a kategóriában felsorakoztatható. Teltházas vetítéseket tartanak világszerte, videójáték készült belőle, Greg Sestero pedig bestsellert írt a forgatási élményeiből. A The Room a 100 percével végig érdekes és minden pillanata übereli az előzőt.
Hősünk, Tommy Wiseau (a filmnek egyértelműen ő a hőse, és nem Johnny, a főszereplő), szóval Tommy maga írta, rendezte, producerelte, és főszerepelte ezt a förmedvényes önhízelgést. Na ő az igazi talány. A The Room mítosza lényegében köré épül. A mai napig nem árulta el származását, korát, agybaját és hosszú fekete vámpírhajának titkát. Na meg persze, hogy honnan volt pénze ehhez a filmtekercsmutatványhoz. Emberünk 6 millió dollárból forgatta le a filmjét, ami a címéhez híven nagyjából egy szobában és egy tető díszleten játszódik. Igen, jogosan gondolnátok, hogy ezt 20 forintból és két sós kifliből ki lehetett volna hozni. Csak pár példa az ebben az időszakban elkészült 6 millió dollár alatti filmekre: A Ravasz, az Agy és két füstölgő puskacső, Elveszett jelentés, Haláli hullák hajnala, Bronson, Donnie Darko, Memento. Csak hogy mit is lehetne kihozni ennyi pénzből. Tommy meg elköltötte a bonbonra, és a vizes palackokra.
De komolyan, mire is ment el a pénz? Hát biztos közrejátszott, hogy a jóember úgy döntött megveszi a kamerákat (amit még a legnagyobb filmrendezők is bérelnek, naná, amilyen gyorsan változik a technika) de nemcsak a sima kamerákat vette meg, hanem a HD-ket is. Azokkal aludt. Mert, hogy egyszerre forgatott mind a kettővel. Igen, jó a kérdés a hátsósorban, minek is? Mert még senki nem csinálta előtte… Egészen rejtélyes titok, hogy miért nem…
És persze, naná van a The Roomnak magyar vonatkozása. (Tommy lehetséges nemzetiségén kívül, mert ott minden elképzelhető). Szóval Magyar Zsolt egyik első munkája volt a The Room, hangvágóként dolgozott. Honfitársunk azóta is Hollywoodban ügyködik.
Na de a fiiiiilm.
Főszereplőnk, Johnny, a sikeres üzletember (elég ránézni a megbízható arcszerkezetére) és kedvese, a fele annyi idős Lisa, kapcsolata van a központban, mikoris Lisa csúnyán megcsalja Johnnynkat a legjobb barátjával Markkal (aki Matt Damonról kapta nevét. Nos… hát igen.) Johnnyt a kétségbeesés és a bizonytalanság az őrületbe kergeti és főbe lövi magát. Upssssz. Bocs, hogy lelőttem a poént a végéről. Ja nem is. Nem ez a lényeg. Az már megváltás.
Fontos, hogy ugye egész szokásos drámának tűnik, mi teszi még is elképesztően rosszá és jóvá is egyben. Hogy semminek nincs értelme. Semminek. Hogy tetézni tudja 100 percen keresztül. Megszámolhatatlan WTF pillanat van. Sose láttam ilyet. A legtöbb jó rossz film leül valahol, vagy csak megunod, de ez... ez nem adja fel.
Citálhatnék több ikonikus jelenetet is ide, de nem tudok választani, szóval itt van egy összefoglaló, ebből már kb. látszik mi a helyzet.
https://www.youtube.com/watch?v=aYRydundnt8
Hát Tommy Wiseau apait anyait belead, hogy emlékezzen a sorokra (amiket ő írt). Nehezen megy, de az üveges tekintet, a furcsa hang és a leírhatatlanul borzalmas játékmodora mindent üt.
És a csóri többi színész. A fele lelécelt forgatás közben. A Markot játszó Greg Sestero mérhetetlenül próbálja nem lesz.rni az egészet, nehezen megy neki, a női színészek igazán próbálkoznak. De lehetetlen bármit is kihozni az egy dimenziókból. Lisa, sosem akar róla beszélni, Michelle és az állandó mosoly, Claudette és az állandó mellrák...
A karakterek bóhóhórzasztóak. Danny a furcsán ijesztő szomszéd, Johnny gyámfia, bármilyen jelenetbe betolja az orrát, pofán kéne vágni egy péklapáttal. Aztán ott van Peter, a pszichológus barátja Johnnynak. Aki feltűnik pár jelenet erejéig, aztán a színész nem ért rá többet. Na de, karaktere még szerepelt volna a film végén. Mit tesz rendezőnk? Átadja a sorait a film alatt megismert egyik szereplőknek? NOPE.JPG. Egy tök ismeretlen karakter kapja meg a végkifejlet közepén. Steven, Greg Ellery prezentálásában, (aki mellesleg a szegény ember Mark Ruffaloja.) Szóval Steven, amúgy a kedvenc karakterem, egészen megmenti a The Room-ot a végén. Annyira tanácstalan, mint az egész film.
https://www.youtube.com/watch?v=5JqS1sOoF4k
De miért lett ez kult, ez a katyvasz? Ezt valahol ott kell keresni, hogy a megszokott filmes keretek között felfoghatatlan, ami történik benne, ugyanakkor olyan szórakozást ad, amit kevés film. A rendezői ambíció és csúfos bukása átjárja az egész hangulatát. Tommy Wiseau nevezte Oscarra ezt. Nos… Hát igen.
De végül is elért valamit, hiszen, több ezren szeretik, kívülről fújják a sorait, havonta vetítéseket tartanak belőle Amerikában, de még Angliában is. Volt szerencsém részt venni egy ilyenen. Zseniális élmény együtt kiabálni a vászonra, hogy You tearing me apart Lisaaaa. Minden újranézésben van valami plusz felfedezni való, mert annyi őrület van benne.
Szóval, végül is a közönségsiker az pipa!