Ebben az évben gondban voltam. Nem volt 15 olyan film a moziban, amit nyugodt szívvel rátehettem volna a listára. Ez ilyen. Egy rakat film volt, amit szerettem, jó jelenetekkel és párbeszédekkel, de egyben valahogy mégsem éreztem őket listásnak. Úgyhogy idén változtattam, nemcsak a magyar mozikban bemutatott filmeket vettem sorba, hanem a Netflix premiereket is és olyan filmeket is, amik vagy csak DVD-n vagy on demand-on jutottak el hozzánk. A filmek nem értékelési sorrendben szerepelnek, csak ömlesztve.
A film, ami csurig van színészi alakításokkal: Három óriásplakát Ebbing határában
A Harrelson- McDormand- Rockwell hármas, amit kihoz ebből a zseniális a McDonagh forgatókönyvből, azt sokáig fogják tanítani. Meg Rockwell. Főleg Rockwell. Rockwell? Igen Rockwell. Rockwell!!
Az igaz történet, amiben mindenki hazudik: Én, Tonya.
Na már most, ott egy bajusz, egy amerikai álom, egy kreatív narratíva, egy több, mint testőr, egy anya papagájjal a vállán, fordulatos sztori, aminek a végére se tudod meg mi is lett igazából azzal a törött lábbal.
A film, amiben az angolok csúcsra járatják a humorukat: Sztálin halála
Gyönyörű angol akcentusokkal eljátszott orosz nagyvezérek, eszméletlen vicces, közben valahol szíven is üt, abszurd fekete humor, iszonyat jól szórakozó és szórakoztató színészekkel.
A feszültség filmje: Hang nélkül.
Az első filmes rendező Jonh Krasinski belepasszíroz a székbe kilencvenegy percre. Az év legjobb hangvágása az alap, adrenalin bomba, horrort utálók horror filmje. Felesleges utána gondolkodni viszont, tökéletes élmény a csöndjével, moziban vagy otthon egyaránt.
A mindfuck film: Annihilation
Az első Netflix filmünk. Alex Garland második (de lehet harmadik, rád nézek Dredd) filmje, a forgatókönyvíróból lett rendező nagyon fogja ezt a sci-fi műfajt, gondolkodós, újranézős, remek vizualitással rendelkező film, kötelező.
Az év legfélelmetesebb filmje: Az örökség
Mikor a moziban nem nézel oda, amikor aznap éjjel nem alszol. Brutál erős színészi alakításokkal, olyan fullasztóan sötét és depresszív atmoszférával, hogy egy nyelvcsettintés félelmetes lesz, az egyik legbrutálisabb jelenete konkrétan az agyamba égett, most is kiráz a hideg. Ja, és ha lefekszel utána, oda ne nézz, mi van a sarokban!
A film, ami lehetetlennek tűnt: Bosszúállók: Végtelen háború.
Ennyi sztorit így összehozni? Nem gondoltam volna. Nem hibátlan, de mégis valahol nagyon tökéletes. Igen képregény fan vagyok, ez valahol annak az ünnepe, és a blockbuster korszakban még létezik ennyi törődés, ami ezt a filmet létrehozta az mindig különleges. És Chris Evans szakálla. Köszönjük.
Akcióhősnek akció film: Mission Impossible: Utóhatás
Tom Cruise tényleg az utolsó akcióhős. Esküszöm félek, hogy egyszer ott marad egy forgatás közben. Egyik akciójelenet tetézi a másikat, a mosdós jelenet, a helikopter megmászás, a bajusz! FUN és kész.
Egy Tom Hardy szerű főhős elveszti a kontrollt a teste felett, mert beleköltözik egy másik intelligencia: Upgrade
Az Upgrade minden, aminek a Venomnak kellett volna lennie. Logan Marshall-Green nevét tessék megjegyezni, le a kalappal azelőtt, amit művel itt is. Leigh Whannellnek meg gratula, egy év ami az elszomorító Insidious 4-el kezdődik neki (szereplő és írói kredit), de egy Upgradet is kihoz, az valami őrült nagy szint ugrás. A film kis költségvetésű, de nem látszik raja, az akciójelenetek egyediek és remekek, a humor és a dráma tökéletes arányban. Nagy kedvenc lett.
NASA szerelmeseinek: Az első ember
Az első ember egy filmre forgatott, kézi kamerás életrajzi film egy sztoikus emberről. Ez az ember lépett elsőként a Holdra. Chizelle kezében jó helyen van az kamera, beültet minket űrkilövések közepébe és a Holdra szállásnál is ott vagyunk. Nem dramatizál túl, rájön, hogy az elég dramatikus, hogy az ember a Holdra száll. Emberi tragédiák, menni akarás, akarat, hidegvérűség, soha fel nem adás, a fiúk, akiket fellőttek egy fémdobozban a világűrbe és várták mi lesz. Neil Armstrong és az űrutazás története olyan fantasztikus élmény volt, hogy bocs Hang nélkül, mert át is adom nekik a hangvágás díját, mert nem csak a zene zseniális, de minden csavar, amit úgy érzel, melletted mozog. Ez a film IMAXre van kitalálva, ahogy a Holdra szállás kilenc perce is arra készült. Ez nekem készült.
A film, ami egy művészeti galéria: A ház, amit Jack épített
Megosztó botrány film. Hagyjuk már! Ez csak a hírverés. Ennek arról kéne szólnia, hogy Matt Dillon élete alakítását hozza. A film tele van nüansznyi zsenialitásokkal, jó és rossz dialógusokkal, fekete humorral, az első két incidens valami zseniál, de vannak szemforgatósan rossz részek és felnevetősen zseniálisak és minden a kettő között. Ez egy galéria, nehéz véleményt mondani azon kívül, hogy ahogy érik a film, annál jobban kedvelem, mindez úgy hogy van egy tíz perc benne, ami vállalhatatlan szerintem. Nem a véresség miatt. De kell a filmhez gyomor. Aztán az utolsó 15 perc és a stáblista zene na meg állótaps. Sokan utálják, én pont nem. Nem tudok mást mondani róla. Kérem kapcsolja ki.
A film, ami igazából minden hype-ot igazol: Pókember- Irány a pókuniverzum
Hát ez meg mi csoda volt! Nagyon meglepett, a dráma és a humor olyan arányban, amit az élőszeplős képregényfilmek is kevesen tudnak. Nick Cage, mint Noir Spiderman? Spiderbells? A legjobb stáblista utáni jelenet evör? Igen. A legendák mind igazak.
A film, ami nem az én műfajom mégis szerettem: Csillag születik.
Shallow. I always remember us this way. Remek zenék, erős kémia a két főszereplő között, olyan koncertjelenetek és hangszerelések ebben, amik az évben talán a legjobbak, Bradley Cooper elindult a rendezők rögös útján, egész szép osztályzattal, Lady Gaga meg úgy ahogy van csodás.
Modern Western újra lecsap: A rodeós
Na ha valami, ami valós, ami igazi, ez az. Gyönyörű kamera munka, Chloé Zhao rendezőnő megtalálta ezt a fiút és a családját, akik majdnem magukat játsszák a film alatt. Egy őszinte, valóságos, modern cowboy sztori gyönyörű és fájdalmas történet, igazi könnyekkel.
Az év végi becsúszók: ROMA/Blindspotting
Két olyan film, aminek tökéletesen ellentéteseknek kéne lenniük egymással, de ha jobban megnézem nem azok. Egy tőlem távol eső kultúrát és közeget mutatnak be az aljáról, de belülről. Mindkettő szerzői és nagyon személyes film. Alfonso Cuarón magának csinálta ezt a mozit, szerencsére iszonyat jó ízlése van és mi is abszolút élvezhetjük, a Blindspottingot a két főszereplő írta. Mindkettő egy személyes élmény. Cuarón a kamerát választja a narratíva fő elemének, és a kameramozgásokat, a Blindpottingosok a zenét és a dialóguskat. Mindkét oldalon erős színészi alakítások. Nem tudok választani.
Az év meglepetése : Keresés : Mégis csak van jövő a desktop filmekben! Juhuhu!
Az év csalódásai: Jurassic World 2, Mute, The Cloverfiled Paradox, Az apáca, A Predátor, Venom, X- A rendszerből törölve
Újra láthattuk a moziban: Kutyaszorítóban, Cinema Paradiso. Macskafogó, Egri Csillagok, Haloween, Texasi láncfűrészes
Legjobb alakítások
Férfi: Michael Shannon- Víz érintése, Sam Rockwell – Három óriásplakát, Matt Dillon- A ház, amint Jack épített, Jeff Bridges- Húzós éjszaka az El royale-ban, Logan Marshall-Green - Upgrade, Rami Malek- Bohém Rapszódia, Brady Jardneau – A rodeós
Nő: Emily Blunt – Hang nélkül, Natalie Portman – Annihilation, Francis McDormand – Három óriásplakát, Claire Foy- Az első ember. Toni Collette – Örökség, Lesley Manville - Fantomszál, Tilda Swinton- Susperia (mind három szerep)
Legjobb Jelenetek:
Kapitány kilép a sötétből a témazenéjével, Thor megérkezik Wakandába, Natalie Portman furcsa kettőse az Annihilation végén, Hang nélkül szülés jelenet. Minden jelenet, amiben Tonyáék testőre szerepel, Jessica Chastain összes ruhája a Molly-ban, Willam Defoe elküld egy pedofilt Floridai álomban. Sam Rockwell karaktere a kórházban az Óriásplakátokból. A Daniel Day-Lewis reggelijei a Fantomszálban. Szólíts a neveden apa megmagyarázza az életet. Vörös Véreb, Joel Edgerton egy sarokra lakott tőlem. Sztálin halála, Zsukov megérkezik, Ready Player One-osok Ragyogás kalandja, Az örökségben Wolfe ül az ágy szélén, ahogy a kamera hátrál, a háttérben meg történnek dolgok. A Soldado és Brolin beszélgetnek. Kurt Russell börtön bluest énekel Télapóként, A hangya és darázsban Luis elmagyarázza. Mission Impossible-ben a férfiak a mosdóba mennek, Tom Hardy és Venom liftes beszélgetése, Logan Marshall–Green először veszti el a kontrollt az Upgradelt teste felett. Ethan Hawke kórházba kerül a Meztelen Julietben. Neil Armstrong leteszi a Holdkompot. Michael Meyers egy snittes öldöklése Carpenter zenéjével. Live Aid koncert a Queennel. A Shallow megszólal a színpadon a Csillag születikben. Jack a házépítés után bekukkant Dante poklába. Simon szeretettel elmondja a szüleinek, hogy meleg. Sussie és Olga kettős tánc/kínzás jelenete a Susperia tánctermeiben. A Fekete Párduc egysnittes casino jelenete, A történetben Laura Dern rájön ,hány éves is volt a történtek idején, az Eight Grade-ben Kayla a kocsi hátsó ülésén játszik „felelsz vagy mersz”-et, Ron végső telefonbeszélgetés a Klu Klux klán nagyvezérrel a Csuklyásokban. Buster Scruggs belép egy helyiségbe. Az Outlaw King vágás nélküli kezdő jelenete, Polgár Csaba szimmetrikus arca Az Úr hangjában, A Pókuniverzum stáblista utáni jelenete. Nick Cage láncfűrész párbajt vív a Mandyben. Komolyan. Brady betör egy lovat igazából a Rodeósban. John Cho visszafordítja a rendőr kocsikat a Keresésben. Miles, amikor elad valamit a Blindpottingban, illetve a nagy összeszólalkozása Colinnal. Roma, gyerekekkel a tengerparton. Az igazi felvételek a fogócskázó férfiakról a Tag-ben. Hogy az Apácában a "Burke atya" név bőrgatyának hangzott a szinkronban. Na jó és amin ez egész stáblistát végig röhögtem Venom- Woody Harrelson vörös parókában úgy néz ki, mint Ronald McDonald közben bemutatkozik Carnage-ként. Örök emlék.
Zene: Halloween, First man, Csillag születik, Szólíts a neveden, Susperia, Mandy
Minisorozatok, amik kötelezőek: Waco, Éles tárgyak, The haunting of Hill house, Szökés a Dannemorából