Görög volt a falóban

Görög volt a falóban

Na mi van ezzel a Halálbiztossal?

2016. január 23. - K.Nóra

Ha már Tarantino, akkor beszéljünk egy kicsit a Halálbiztosról. Mivel valószínűleg én vagyok az egyetlen, aki Tarantino rajongó létére ezt a filmet még nem látta, yep, ciki, de ez van. Na az Aljas Nyolcason felbuzdulva nekiültem, hogy megnézzem a mester legrosszabbnak mondott munkáját a Gridhouse-Deatproof-t.

Tegyük félre, hogy grindhouse vetítés, hogy Rodriguez és a Terrorbolygó, hogy roncsolt a film, hogy vannak kimaradt részek, ezt mind tegyük zsebre, milyen maga a sztori és a film? Na jó, kissé féltem is tőle, annyira le volt húzva, és meg kell mondjam nagyon élveztem a filmet, le a kalappal. Az 53. percig. Ez a film számomra egy nagy rejtély. Két különálló szegmense van, és tényleg mintha két különböző film lenne.

death-proof1.jpgKezdjük az elején, a történet szerint három barátnő találkozik, mert az egyikük a hétvégére visszatér a városba. Elmennek partizni, közben megismerjük őket, kicsi dolgokból, gyorsan három dimenziót kap a három lányból legalább kettő. Párbeszédek rendben, ahogy lenni kell, lábfétis az arcukba nyomva, ahogy a killbilles Tarantino tudja, szóval megy a film, amíg a lányok szó szerint be nem térnek Tarantino kocsmájába. Tarantino a csapos, saját zenedoboza játssza a zenét, Eli Roth és Dominic Decoco hódítja a lányokat és akkor besétál Kurt Russell, vagyis Stuntman Mike. Stuntman Mike egy ragadozó, egy gyilkos, ez rögtön látszik, karizmatikus, sebhelyes, egészen bemászik az ember bőre alá, Russell zseniális, ahogy egyszerre félelmetes és egyszerre képes bármit kimagyarázni, hogy elhiggyék, ő ugyan semmi más, csak egy fickó a bárból. „Honnan tudja a nevem?” „Véletlen meghallottam, mikor beszéltetek” „Oké”. Az emberek szeretik feltételezni a legjobbat. Olyan igazi szociopata, akitől kiráz a hideg. Szép minden képi ábrázolás, a zenék, az interakciók, az öltánc, termelődik a feszültség itt is ott is, sokat foglalkozunk a lányokkal is, Mike jelenléte robosztusan ott van mindenhol. Ritmus remek, dialógok szintén, Mr. Russell meg mit mondhatnék egészen letaglózó.

death-proof-stuntman-mike_1.png

Aztán hopp hangulatváltás, indulunk haza. Stuntman Mike, a szőke Rose McGowant viszi haza a halálbiztos kaszkadőr autóján. Itt van egy pillanat, amitől úgy kirázza a hideg az embert, de közben megindul az adrenalin is. Mike beülteti a nőt a kocsiba, és már épp indulnának. Kurt Russell utánanéz az elhaladó piros kocsinak, majd visszafordul, belenéz a kamerába, elmosolyodik és lazán eldobja a cigijét. Ilyenkor akaratlanul is elszól az ember egy tátott szájú nabazdmeg-et. Kamerába mosolyog, mint Burt Reynolds a Smokey és a banditában, beül az autóba, megkérdezi, merre megy a kisasszony jobbra vagy balra, jobbra, és ránéz, hát ez szívás, mert végül is 50-50 esélye volt, hogy merre megy, és ha Rose is balra lakna, akkor csak később kéne beszarnia, de mivel ígyis úgyis balra mennek, lehet rettegni mostantól. Kurt Russellt erre a mozzanatra és erre a dialógusra teremtették. Na meg a nachosra és a Virgin Pina Coladara. Persze Rose gyorsan elhullik, mert azon az oldalon nem olyan halálbiztos az autó. Stuntman Mike elhúz a lányok autója mellett, megfordul és belerohan, megölve az összes utast egy borzasztó véres jelenetben. The end. 

Az egész szegmens okosan van felépítve, meg van feszkó, megvannak a dialógusok, a libabőr momentumok, a karakterek, minden. Én itt már boldog lettem volna a filmmel. A második fele viszont elcsúszik. Rosario Dawson bandája, bár ezek a kemény csajok, nem annyira szimpatikusak, Zoe Bell rettentően helyes, ahogy magát játssza, de film itt nagy részben átmegy belső poénba a filmes háttérmunkások között. Majd egy számomra nem annyira Tarantino filmbe illő autósüldözésbe, indokolatlan girl powerben és Stuntman Mike karakterének felépítetlen 180 fokos fordulatába. Badass, intelligens, hidegkirázós szociopatából egyszerre csak síró ötéves lány lesz. Oké, hogy ez a végpont, legyen, de nem volt felépítve, pl. az ha már akkor az Aljas Nyolcasban az a karakter fejlődés/változás olyan szépen fel volt húzva, hogy öröm volt nézni, ez Mike-nál a semmiből így nem működik. Stuntman Mike. Aki megoldott egy frontális ütközést, amiben megölt négy embert, úgy, hogy még csak vádat sem emeltek ellene, oda-vissza kigondolt bűntény volt, erre ugyanez a karakter, hülyébbnél idiótább hibákat és butaságosat csinál a második részben. Plusz a végső 20 perces autófétis és autóüldözős jelent egyszerűen unalmas, még ha a kaszkadőri munka zseniális is. Mondjuk én nem vagyok oda az autósüldözésekért, ami egyéni szocprobléma (kivéve Mad Max), és nem, nem valószínű hogy értem az össze hetvenes évek autós filmjeire tett utalást, meg jó, a grindhouse dolog már alapból 70-es éveknek tiszteleg, de a lényeg, hogy a második részre minden kiveszett a filmből, ami az elsőt érdekessé tette számomra. A követő kamerás ebédlő jelenet volt, ami kiemelkedett ebből a szegmensből, na meg a Dodge Charger. Az első csoport lányainak a megismerésének semmi kibontása nem lett, a második részben sem jutunk közelebb Stuntman Mike okaihoz, és a badass lányok triója sem olyan átütő.

death_proof03_1.jpg

Szóval rossz film a Deathproof? Nem. Nem hiszem. Gyengébb? Bizonyos értelemben. Tarantino mércével is az első 53 számomra mestermű, az utolsó 100 perc pedig átlagos (az átlagos nem rosszat jelent, csak átlagosat), szóval igen, lehet, hogy tényleg a legrosszabb Tarantino film összességében, és azt is tudom, hogy ha pont a vége a kevésbé jó, akkor az negatív szájízt hagy, de azért ott van az az 53 perc, amiben a mester csillogtatja a tudását, ez mindenképpen értékelendő, és hát más filmekhez képest? Első része külön 10 pont, a második résszel egyben a film legyen 7 pont.

 Azért az se gyenge. De nem ám.

Esik

Patetikus korai iromány

Esik. Végre. Eső. Mindig csodának éreztem. Kiállni az esőre és elmerülni benne. Az illata, az érintése. Életem legszebb pillanatai az esőhöz kötődnek. Mind. A játszótér, az erkély, az utca. Mind jelentenek valamit, de mind csak az esőben. Érzem, ahogy átáztatatja a ruhámat és szinte a bőrömet is. Remélem a lelkemig is eljut és kimos onnan mindent, minden sarat. Az eső sok mindent felfed. Ő is imádta az esőt. Kiskorunkban is sokat játszottunk az esőben, még édesanyám szó szerint be nem rángatott minket. Vele nagyon közel álltunk egymáshoz. Persze ez nem volt senkinek meglepetés. Volt valami kötelék köztünk. Valahogy az első pillanatoktól fogva éreztük. Egész későn figyeltek rá fel mások, akkorra mi már rég tudtuk, csak szavakba volt nehéz önteni. Érezzük a másikat. Nehéz erről beszélni, még igazán senkinek sem tudtam teljesen érthetően elmagyarázni.

Ennek a közelség ellenére mégis rengeteg mindenben különböztünk. Néha olyan volt, mintha nem is lennénk egyidősek. Ő magas volt, én nem. Ő feketehajú volt, én nem. Ő kihagyta az egyetemet, én nem. Ő megölte magát, én nem.

Olyan tisztán láttam, mintha én álltam volna azon a hídon. Éreztem minden keserűséget, ami kiszakadt belőle az utolsó lélegzettel. Éreztem az áthidalhatatlan távolságot közte és a világ közt, de félelmet nem éreztem. Akkor is esett, mint most. Az eső a szemébe mosta fekete haját, mikor lenézett a hídról. Nem volt benne kétség, vagy visszakozás, csak szembenézett utoljára a világgal és a döntésével. Nem tartott tovább egy percnél. A víz jeges volt, a milliónyi tűszúrás érzete sem tudta elnyomni azt a megnyugvást, amivel átlépett ki tudja hová három héttel ezelőtt. Hajnal kettő körül történt. Aznap nem aludtam. Valami más volt, csak későn jöttem rá, hogy mi. Meghalt. Azon az éjszakán meghalt. Hogyan jutottunk eddig? Miért kellett meghalnod? Mit tehettem volna?

Oda kellett mennem. Még ha tudtam is most már elkéstem. Nem laktunk közel egymáshoz, háromszáz kilométert utaztam, hogy utoljára láthassam. Még nem azonosította senki a testet. Hova tűntek az emberek körülötted? Életem leghosszabb pillanata volt, mikor végig kellett sétálnom a hullaház szürkés-zöldes folyosóján. Sosem éreztem ilyen közel a halál szagát. Ketten kísértek a testéhez, nem vágytam társaságra, de ez volt a szabály. Elérkezett a pillanat, hogy újra lássam őt, egykori legjobb barátomat, a másik, jobbik felemet másfél év hallgatás után. Másfél éve nem beszéltünk. Én és Ő. Nem beszéltünk. Egykor a legszorosabb kapcsolatnak tartottuk a magunkét, most már másfél éve még csak nem is beszéltünk. És most itt vagyunk. A kísérőim közül egyikük felhajtotta a leplet. Hamar kihúzták, így nem torzította el a vízihullák szokásos külsője. Nem. Ő most is az a magas feketehajú, jóképű srác volt, akire emlékeztem. Kérdően rám néztek. Jeleztem, hogy ő az. Majd magamra hagytak vele.

Itt vagyunk hát. Arca kisimult volt, ugyanaz a nyugalom áradt szét rajta, amit a vízbeérkezéskor érzett, illetve éreztünk. Nem ezt vártam. Egy kis szemrehányást, az jobban segítene, ha haragudna a világra, sőt inkább rám, mert így nem értem. Ez a nyugodt arc nem tükrözi azt, amit érzek. Hányszor és hányszor láttam saját magam lelkiállapotát az ö arcában visszatükrözni. Most nem ez történt. Nem akartam bevallani, hogy mit érzek, mert borzasztóan szégyelltem. Itt fekszik előttem a holtan és nem szomorúságot, vagy kétségbeesést érzek, hanem csalódottságot, mérhetetlen kiábrándulást. De kiben, benne vagy magamban? … mit tettél?! A halál… sajnos sokszor találkoztam vele, pedig huszonhat évemmel elég fiatal vagyok. Édesanyám, apám, most…. Ez más volt. Itt róla volt szó. Ő nem egy másik lélek volt, ő belőlem volt egy rész. Mi mindig összetartoztunk. Most én is meghaltam egy kicsit.

Valami elveszett, valami, amit már sosem kapok vissza. Belül üresebb lettem. Vajon ugyanaz az ember maradok, aki eddig voltam? Akarok egyáltalán ugyanaz az ember lenni? Az, aki a legfontosabb emberrel az életében, már nem beszélt másfél éve. Mennyi mindent helyre tehettünk volna. Ő és én, mint mindig. Most már hiába szorítom a kezed, hiába simítok végig az arcodon, soha többé nem nézhetek bele a szemedbe. Elengedtelek akkor régen, és most ez a következménye. Bár sose kellene téged elengednelek újra. Könnycseppek folynak végig az arcomon, ezt már nem tudom kontrolálni. Nem megy. Némán sírok, csak folynak a cseppek, de nem zokogok. Ez mélyebb, ez bentről szakad ki. A jobbik felemé. Most hagy el végleg.

Csendes temetés volt, alig páran. Nem volt sok barátja. Nem úgy élte az életét, mint mások. Nem szerette ezt a „társadalomba való beilleszkedés” dolgot. Ő nem járt egyetemre, neki volt bátorsága nemet mondani az elvárásokra, és az ígéretekre, nekem sajnos nem. Neki volt igaza. A kényszert és a saját magam elhagyását sosem éreztem ennyire nehéznek, mint akkor. Mindig az gondoltam, a színjátszás, hogy magtaláltad a helyed, és élvezed, hogy része lehetsz az egész gépezetnek, szükséges a túléléshez. Szerinte ez hipokratizmus. De, gondoltam, csak így vihetem valamire. Na igen, egy temetésre a testét. 

Az egyetem alatt kezdett megromlani a kapcsolatunk, látta mi lett belőlem. Képmutató színjátékos. Egy buborék, belső nélkül. Ezt látta, nem így volt. Szerencsésnek mondhatom magam, hogy valamennyire azért még önmagam tudtam maradni Szerencsés… Tényleg ezt mondtam?  Az, akinek a részét most eresztik le a sírgödörbe. És ő végleg eltűnik. Az elmúlt másfél évben nem volt nap, hogy ne gondoltam volna rá, hol lehet, mit csinált. Egy karnyújtásnyira volt és mégsem nyúltam ki. Már késő. A világ elfeledkezik erről az emberről, mintha sosem lett volna. Bekövetkezhet az, hogy egyszer én is elfelejtem? Mint, ahogy másfél évre kizártam a tökéletes világomból. Képtelenség. A világ furcsa hely és én még nem tanultam meg benne igazán élni. Már nincs meg az a pillanat mikor tisztán láttam mindent. Már sosem lesz meg. Innen nincs hova sétálni, én mindig itt fogok állni ezen a ponton. Itt ahol minden mozdulatlan.

Sok ember fél a semmitől. Fél mi lesz vele a halál után, mi lesz ha már nem létezik többé. A megszűnés és feloldódás sokaknak rettenet. Nem létezni, nem érezni, nem emlékezni… az most nagyon jó lenne.

A nedves híd megcsúszik a meztelen talpam alatt.

Még szorítom a korlátott, görcsös kapaszkodás ez a semmibe. Csak egy lépés előre és vége, csak egy lépés hátra és örökre itt ragadok. Az eső nem hűvös, de mégis ráz a hideg. Jó lenne, ha már nem hinnék semmiben, ha nem lenne más, az borzasztóan jó lenne. Ha meg tudnám tenni. Innen fentről nézve minden más. Olyan közelinek tűnnek a felhők, mégis tudom, itt lent minden a lefele fut. Nem félek. Nem azzal van a gond. Örülnék, ha csak el tudnám engedni  korlátot, és azzal együtt mindent, ami ide köt. De nem. Én tényleg megváltoztam, azt hittem egyszerű lesz. Egyszerű is lenne, hiszen ez a könnyebb út. Eddig sosem választottam a könnyebb utat. Bármennyire szeretném is, nem tudom megtenni. Én nem Ő vagyok, ezt élesebben még nem éreztem. Én nem vagyok képes rá, és ő már nincs itt. Itt maradt még néhány árnykép belőle, és itt maradt még pár éles emlék, de csak a számomra. Ezt már senki más nem fogja látni. Egyedül én tudom. És semmi, és senki, még az eső sem tudja kimosni belőlem, soha. Őt már csak bennem lehet még megtalálni. Mennyivel egyszerűbb lenne nem létezni. De én létezem és amíg én itt vagyok, addig Ő sem tűnik el véglegesen. Rettenetesen kevés ez, nagyon olcsó vigasz, mégis több, ha csak nagyon kicsivel is, több mint a semmi. Hiszen nem haragudott rám, igazából sosem tette. Valamilyen szinten értette. Most nekem kell megértenem, hogy mit kell tennem. Most utoljára. Most nem árulhatom el.

Ő és én nagyon közel álltunk, a sok különbségünk ellenére is. Ő magas volt, én nem. Ő feketehajú volt, én nem. Ő kihagyta az egyetemet, én nem. Ő megölte magát, én nem.

süti beállítások módosítása